مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
سینمای ایران
تلویزیون
پرونده ها
بادیگارد
ابد و یک روز
ما و المپیک
خندوانه
ایستاده در غبار
فروشنده
هیهات
سلام بمبئی
ماجرای نیمروز
بدون تاریخ بدون امضاء
سیانور
ویلایی ها
نهنگ عنبر ۲
رگ خواب
فراری
مصادره
به وقت شام
لاتاری
نقد دیگران
خشکسالی و دروغ
هیهات
اروند
یتیم خانه ایران
سیانور
سلام بمبئی
ابوزینب
این زن حقش را می خواهد
متولد 65
نفس
مشکل گیتی
نیمه شب اتفاق افتاد
گیتا
لاک قرمز
وارونگی
هفت ماهگی
فصل نرگس
بیست و یک روز بعد
زادبوم
سارا و آیدا
ماجان
ویلایی
نگار
اکسیدان
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
به وقت شام
لاتاری
دارکوب
شعله ور
کاتیوشا
هزارپا
تنگه ابوقریب
جشنواره ها
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر
جشنواره جهانی فیلم فجر
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
پیشنهاد سردبیر
آرشیو سایت
بادیگارد
ابد و یک روز
ایستاده در غبار
فروشنده
بارکد
لانتوری
هیهات
اروند
یتیم خانه ایران
نفس
لاک قرمز
وارونگی
ما همه گناهکاریم
مشکل گیتی
شماره 17 سهیلا
دعوتنامه
سد معبر
بیست و یک روز بعد
تابستان داغ
ویلایی ها
نگار
سوفی و دیوانه
خوب، بد، جلف
شنل
ایتالیا ایتالیا
چراغ های ناتمام
قاتل اهلی
گشت ارشاد ۲
نهنگ عنبر 2
سلام بمبئی
ماجرای نیمروز
بدون تاریخ بدون امضاء
فراری
رگ خواب
یک روز بخصوص
ساعت پنج عصر
فصل نرگس
اکسیدان
ملی
زرد
مالاریا
خفگی
خانه دختر
پل خواب
حریم شخصی
آینه بغل
به وقت شام
لاتاری
مصادره
فیلشاه
خرگیوش
تگزاس
خجالت نکش
چهار راه استانبول
لونه زنبور
معارف و نقد فیلم
نقد فیلم
معارف فیلم
نقد نقد
نشریات سینمایی
برنامه های نقد
منتقدین سینما
کارگاه فیلمنوشت
منو
منو
خانه
معارف فیلم
نقد فیلم
سینمای ایران
مطالب برگزیده
کارگاه فیلمنوشت
تماس با ما
جستجو
خانه
نویسنده
علیرضا آرام
علیرضا آرام
مقالات
(28)
«
1
2
3
4
»
سه ملاحظه اخلاقی پیرامون یک روز بخصوص
سه ملاحظه اخلاقی پیرامون یک روز بخصوص
11 شهریور 1396
یک روز بخصوص فیلمی با موضوع پیوند عضو و در مضمونی با دامنه «انتخاب اخلاقی در شرایط سخت» است. این دامنه مضمونی وسیع البته میتواند با واژههای انضمامیتر اخلاقی(همچون دروغ و رشوه و...) و نیز با واژگان انتزاعیتر(همچون ایثار و مروت و...) تفسیر شود. با این حال به نظر میرسد فیلم از حیث موضوع و مضمون در خور تامل و اثرگذار است.
صناعت نارس ; نقدی بر سریال زیر پای مادر
صناعت نارس ; نقدی بر سریال زیر پای مادر
18 شهریور 1396
در سالهای اخیر کمتر مجموعه نمایشی را میتوان یافت که پایانبندی آن تا این حد خاطر مخاطبان را مکدر کرده باشد. با اتمام ماه رمضان و در حالی که هنوز دقایقی از پایان مجموعه زیر پای مادر نگذشته بود، موج تعجب، اعتراض و گاه هجویه نویسی در مورد آخرین سکانس این مجموعه به پا خاست.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین
24 شهریور 1396
پاورچین آغازی بر طنزهای دنبالهدار (یا به اصطلاح جریانساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شبهای برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد میگذاشت.
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو
30 مهر 1396
خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود میشود و در رقابت با همسایهاش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین میافتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آنرا شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی
روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی
30 آبان 1396
از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا میپردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آنکه زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با همنژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمیمیرند- کمرنگ و مهجور مانده است!
عشق و آئین و درام ؛ سفر تعزیهخوان در شب دهم
عشق و آئین و درام ؛ سفر تعزیهخوان در شب دهم
5 آذر 1396
مجموعه شب دهم در ردیف آن دسته از سرمایههای سازمان صدا و سیما است که عموم مخاطبان از تکرار مکرر آن رنجیده نمیشوند. این اثر در زمان پخش اولیه با اقبال عمومی چشمگیری مواجه شد؛ که هنوز هم خاطره سریال و دیالوگهای ماندگار آن از میان نرفته است.
نسبت هویت و معرفت در روایت مختارنامه
نسبت هویت و معرفت در روایت مختارنامه
12 آذر 1396
بازپخش چندباره مختارنامه و گلچین کردن آن با عناوین موضوعی و به شکل فیلم سینمایی، از اتفاقات مناسبتی رایج در تلویزیون است. به نظر میرسد علاوه بر فرم قابل قبولی که این سریال- البته در حد بضاعت سینمای ایران- دارد، مضامین مطرح در آن هم به حدی مقبول تلویزیون ایران است که جواز یا حتی ضرورت پخش مکرر آنرا تجویز میکند.
فرهنگ شرقی و عرفان شهری؛ بازخوانی فیلم لیلا
فرهنگ شرقی و عرفان شهری؛ بازخوانی فیلم لیلا
24 آذر 1396
اگر به تفسیری اعتماد کنیم که طبق آن پس از "بانو" و "پری"، "لیلا" نقطه پایانی بر سه گانه مشهور مهرجویی باشد، امکان برساختن روایتی از تحول گام به گام فیلمساز آسان خواهد شد. در این روایت برساخته، با همین فرض به پیش میروم و لیلا را نقطه پایانی بر دو همزاد خود به حساب میآورم؛ که این نقطه پایان آغازی بر یک دوران تازه از نگاه مهرجویی است.
بایسته های تولید سینمایی بر مبنای ایده فطری بودن زیبایی
بایسته های تولید سینمایی بر مبنای ایده فطری بودن زیبایی
30 فروردین 1397
در متن پیش رو تلاش میکنم در گام نخست، نگاه مهمترین متفکرین حوزه فلسفه و عرفان جهان اسلام را در باب موضوع زیبایی تقریر نمایم. در گام تکمیلی، بایستههای یک تولید سینمایی مطلوب را با اقتباس از تصویری که از حقیقت زیبایی به دست آوردهایم، تشریح خواهم کرد.
«
1
2
3
4
»
Powered by
TayaCMS